Speleologická fotografie je ve srovnání s ostatními fotografickými žánry specifická nejen objekty, které zobrazuje, ale především technikou fotografování a podmínkami, s nimiž se musí každý podzemní fotograf vypořádat.
Základním rozdílem ve srovnání s běžnou fotografickou praxí je osvětlení. V pozemí má totiž fotograf k dispozici jen to světlo, které si přinese. Absence přirozeného světla a technická náročnost instalace umělého osvětlení má zásadní vliv na charakter fotografické tvorby.
Zatímco při práci v ateliéru se dnes fotografuje na expoziční časy v řádu setin sekundy, v podzemí mnohdy není výjimkou i expoziční doba i několik sekund. Komplikovaný speleologický terén činí obtížnou dopravu i jen základního fotografického vybavení. Použití standardních ateliérových světel či zábleskových sad je v jeskyních prakticky vyloučeno. K osvětlení se používají nejrůznější přenosné zdroje, jako jsou systémové blesky, ruční halogenové svítilny, výkonové LED diody, ale i jeskyňářské karbidové svítilny (karbidky).
Původním posláním speleologické fotografie byla dokumentace objevených podzemních prostor a jednotlivých jevů, což je dodnes patrné v charakteru podzemní fotografické tvorby, která se mnohdy zaměřuje na technické zdokonalování podzemních „krajinek“. Dlouhé expoziční časy vedou k tomu, že významná část soudobé speleofotografické tvorby má převážně statický charakter.
Soutěž Czech Speleo Photo si klade za cíl přispět k rozvoji kreativní speleologické fotografie, která se kromě technické kvality reprodukce podzemní krajiny zaměří také na její estetickou a uměleckou hodnotu. Naším cílem je povzbuzovat speleologické fotografy k tvořivému využití podzemí jako uměleckého prostředku a prostřednictvím zvláštního ocenění poroty Naděje roku vyzdvihnout také snahu a dobrý nápad těch, kteří s fotografování v podzemí teprve začínají.
Všem autorům přejeme do letošního ročníku dobré světlo!
Viz také Informace pro soutěžící
webdesign: Tomáš Fomín